Vår kära diskution om hjälptyglar!

Som sagt har det på senare tiden skrivits vildt om hjälptyglar på bloggar runt om i Sverige. Alla har sina åsikter och jag säger inte att någon har fel, men precis som alla andra har jag mina åsikter och de kommer här!

Hjälptyglar heter inte hjälptyglar tack vare slumpen utan de är till för att hjälpa ryttaren(och i vissa fall hästen).
Idag tycker jag att vi tar upp gramantygeln.




(Jag ber om ursäkt för min otroligt fula, kutryggiga och opropitioneliga skiss, tio minuters jobb i paint :$)
Det som är rött är gramantygeln.

Här har jag skissat en bild på vad för mig är en "rätt" anvädning av gramantygeln. Gramantygeln finns till för dig som har en häst som drar upp huvudet. Med hjälp utan gramantygeln kan du på så sätt hindra hästen från att köra upp huvudet i vädret.

Använding utav gramantygeln: du trär tygelns båda ändar genom bettringarna och fästen dem i sadelhjorden, antingen mellan hästens framben eller på sidan.När du sedan rider så ska gramanens ände(där de två olika tyglarna sitter ihop, precis som ett par vanliga tyglar) vara jämsmed dina vanliga tyglar. Den ska alltså hänga lite och inte vara för spänd, sen kan man spänna den lite mer men inte så att du krullar ihop hästen.
 
Fördelar: Gör att hästen inte kan köra upp huvudet. Kan få stopp på hästar när man rider ut och de kör upp huvudet i vädret(en yngre thor...) Om man har en häst som bara springer i huvudet i vädret hela tiden så kan det bli ett störande moment under ridpassen och ryttaren koncenterar sig bara på formen, men hjälp utav gramantygeln kan ryttaren då få ner hästens huvud och på så sätt börja koncentrera sig på sin egen ridning.

Nackdelar: Många människor använder gramantygeln fel genom att korta upp den för mycket och kortar då ihop hästen utan att de är medvetna om det. Om ryttaren då driver på så har hästen ingenstans att ta vägen och då kan den börja konstra t.ex. bocka, stå på bakbenen, backa e.t.c.
Då det är lätt att tvinga ner hästens huvud med gramantygeln och då är det lätt att man kan tro att hästen går på tygeln fast den egentligen bara går med huvudet nerböjt.

Vad tycker du om gramantygeln?
Använder du den till vardags?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0