Att vara unik men att ändå smälta in.

Idag tror jag att jag ska ta upp hästvärldens strävan efter att vara unik men att ändå smälta in. Jag har fått mest inblick i ponnyhoppvärlden jag har varit på fler större ponnyhopptävlingar än dressyr och klädsynen är faktisk ganska sjuk.
 Vi tar när jag var på inomhus SM 2010, vart jag än gick så var det Kingsland. Mamma, pappa, barn, hund, kingsland från top till tå. Och vad är då meningen med detta? Visst är det ett fint märke och visst kostar det en hel de, men det är långt ifrån unikt. Vart du än kollar så kan du hitta saker som liknar Kingslands produkter och kostar hälften utav priset. Sen så säger jag inte att jag inte tycker om Kingsland. Jag har själv ett fåtal plagg utav märket.
 Men vill man bevisa att man har pengar för att köpa Kingsland plagg, eller vill man dölja att man inte riktigt har råd med det? Jag tror att det är både och.
 Men varför klassas då Mountain Horse som ett mindre fint märke, fast prislappen ligger något under Kingslands produkter och fast att sakerna är precis lika snygga, i vissa fall snyggare. Det har jag inte svaret på.
 Är det kanske för att Kingsland även har häst och hund saker. Och varför väljer de rika människorna som har råd med MYCKET dyrare märken så väljer de fortfarande Kingsland.
Varför har jag inte heller svaret på.
Och om att man vill sticka ut och vara unik verkar vara de flestas mål men alla misslyckas genom att köpa samma saker och klä ut sina ponnier på samma sätt. Scapa-schabrak, JW-schabrak, GG-schabrak, precis som kingsland så kostar de flesta lite mer pengar fast de ser precis ut som alla andra, det ända som skiljer är en liten brodyr på ena sidan. Och så är det nog, vi vill vara lika varandra för då behöver man inte oroa sig för att de andra ska snacka om ens kläder.
 Jag kanske stack lite ifrån ämnet med att ta upp det med Kingsland men det har ändå nått med ämnet.

  
Kingsland jacka: ca 1200 kr                                      Mountain Horse jacka: ca 1100 kr

Jag vet inte vad ni tycker och vill gärna ha era åsikter!
Puss och kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0